fredag 5 juni 2009

Beirut Bögar och Beige-Lag del 3

Vad jag inte visste var att det organiserades en prideparad i Beirut förra årret. Polisen var där för att skydda eventet, som inte rönte någon större uppmärksamhet, i alla fall inte negativt. ”Folk älskar drottningar i Libanon” säger Berto med överdrivna gester.

Fattar ni!! En parad med flagga mitt i Beirut. I år anordnas även för femte året i rad ”Anti Homofobic Day”. Gaysen visar öppet sin avsky för intollerans, och kräver en borttagning av artikel 534 som har homosexualitet under ”onaturlig sex” där de får dela det onaturliga med tidelag och prostutition. Denna lag delar Libanon med Syrien, men moståndet i Libanon är hårdare och öppnare. Från bloggen till gatan där Bertos energi och självklarhet känns skönt efter 3 månader i ett samhälle, där alla kämpar för sig själv, på sin kammare, framför datorn och ManJam.

Jag undrar hur denna lag implementeras. Han berättar att för tio år sedan kunde ett par som hade sex öppet tillfångatagas av polisen men nu är det ingen som bryr sig. Berto berättar att vad som händer ibland, är att tex en pappa som får reda att hans son är bög kan kontakta polisen. Han förklarar att hans son är korrumperad sexuellt av en viss person dvs hans partner. Vad polisen gör är att man arresterrar sonens partner. Där doktorn med ett finger upp i anus konstaterar att han är öppen och dvs bög.

Jag kan inte sluta tänka på om man har hemorojder och är 100% hetero. Skulle anuset fälla den personen ändå i ett rätsfall? Och hur bevisar man att någon är flata? Ni som vet, kontakta mig, jag skulle väldigt gärna vilja veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar