måndag 18 maj 2009

X-Box i Irakisk förort

Jag hamna på en X-Box fest med två Irakier i natt. Vi åkte ut till Jarmok den förort som kan kallas för Lilla Irak där de flesta som har flytt från inbördes kriget har bosatt sig i Damaskus. 

Killarna hade kollat in mig utanför Umaayad Moskén en kväll när jag väntade på en kompis. De frågade om jag gillade videospel och ville byta numer för att ge mig en inbjudan till en spelkväll. Så i natt var natten och min kos styrdes ut till förorten till en ungkarlslya utan moderliga städhänder. 
Vi spelade Dead or Alive och med tanke på att den ena killen var södra Iraks egna Bruce Lee, där han visade upp filmer hur han med sina bara händer hamrade sig igenom några tegelstenar, kände jag mig i underläge eftersom jag inte har spelat sen Donkey-Kong 1982. 

Med flirten i luften från en av killarna, som inte var Bruce Lee tyvärr, får jag reda på att han är gift sen 6 månader tillbaka. ” Im bisexual but i really love my wife and when shes gone i take the oppurtonity to have fun with guys.” Med vanan av att höra dessa historier, ryckte jag på axlarna och gladdes åt att två killar, den ena hetero/shia och den andra bi/sunni, kunde vara kompisar bo ihop och att det inte var några konstigheter. 

Vi kom in på gays och deras situation i Irak. Den ena påpekade att under Saddam var det mycket enklare. Iikt Syrien gav man minoriteter lite frihetsmorötter, och att den hemligapolisen på något satt innebar ett skydd. Men nu är allt kaos ,där sekt står mot sekt, etniskminoritet mot etniskminoritet, där alla dödar alla och att framförallt bögar får stå för det som är förfallet i samhället och många gånger betalar med sina liv.

Det fick mig och tänka på min polare, som för ett tag sen proklamera att han inte ville ha demokrati i Syrien, det nuvarande läget ser till att gays blir skyddade på något sätt. Hemliga polisen vet om allt som händer inne på hamamen, i parkeran och i villafesterna. Detta tollereras så länge man inte riktar alltför mycket ljus på sig. Med demokrati skulle religionen styra och det skulle innebära att allt skulle stängas ner. 

Jag kunde inte låta bli och undra om det skulle införas Demokrati i Syrien. Skulle de religiösa samfunden börja slå bakut och börja slakta bögar likt Irak?  



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar